vrijdag 22 januari 2010

Politieke stemwijzer op basis van het actuele debat rondom de comissie Davids













Er werd ons gevraagd een politieke stemwijzer te maken in twee weken tijd voor de opendag van de Willem de Kooning Academie. Ik heb gekozen om een behoorlijk belangrijk en actueel onderwerp als uitgangspunt te nemen voor de stemwijzer namelijk het debat rondom de comissie Davids. Ik vind de huidige stemwijzers van de overheid misplaatst. Ze kunnen goed werken voor verdere verdieping om voor een partij te kiezen maar ik vind niet dat men een oordeel moet trekken uit de uitkomst van zo´n stemwijzer, men behoort de politiek op allerlei fronten goed te volgen om een degelijke keuze te kunnen maken. Daarom heb ik voor een alternatieve manier gekozen om een stemwijzer te hanteren. De poster is een eerdere versie en wordt binnekort aangepast maar hierbij alvast een impressie: je ziet een samenvatting van de commotie over rapport Davids en vervolgens naar mijn mening ongeveer de meest relevante uitspraken van politici die in het debat na de presentatie van de brief zijn gegeven. Je kunt hier aankruizen met welke citaten je het eens bent, als je vervolgens de codes overschrijft kun je via de legenda aflezen welke politici het best bij jouw past en dus welke partij. Je beweegt als het ware mee in het debat en ziet dat er ook alternatieve manieren zijn om over je stemgedrag te denken. Politiek moet je naar mijn mening echt volgen voordat je een goede uitspraak kan maken niet dat deze stemwijzer er voorzorgt dat je het goed volgt maar het kan een nieuwe invalshoek zijn om de politiek te bekijken. Deze week begin ik nog een uitbreiding van dit project met een studiegenoot van me dus kunnen jullie wachten over meer grafische uitingen over dit spraakmakende politieke spektakel! Dus dat veel plezier ermee.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten